Op bezoek bij onze nieuwe kameraden. - Reisverslag uit Hořice, Tsjechische Republiek van Accent Nijkerk - WaarBenJij.nu Op bezoek bij onze nieuwe kameraden. - Reisverslag uit Hořice, Tsjechische Republiek van Accent Nijkerk - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij onze nieuwe kameraden.

Door: Ilona Croese

Blijf op de hoogte en volg Accent

11 Juni 2015 | Tsjechische Republiek, Hořice

We zitten weer lekker op tijd aan het ontbijt en hebben het nog even over de geslaagde dag die achter ons ligt. Wat was dat leuk!
's Middags waren er twee groepen geweest van de slechtziende school. Kinderen die door een oogafwijking (Bv lui oog) tijdelijk niet thuis wonen en op deze school extra begeleiding en zorg krijgen aangeboden. De school heeft ons van harte uitgenodigd een kijkje bij ze te komen nemen en die uitnodiging hebben we met beide handen aangepakt. Als we klaar zijn met eten ruimen we de boel snel op en gaan we op pad. Ton en Suzanne gaan met ons mee. Waar we parkeren staan twee mooie flatgebouwen en wat blijkt? Door Ton zijn die tot stand gekomen en hij is de huurbaas. De camping is zijn hobby. Hij heeft er een fulltime baan naast en dat alles in een land waar hij de taal nog niet compleet machtig van is. Het levende bewijs dat je gebruik moet maken van je kwaliteiten! Een beter voorbeeld kunnen we niet hebben voor onze leerlingen.

Als we bij de school aankomen worden we van harte welkom geheten en zien we meteen dat de directrice nu gekleed is in zusterkleding. Ze gaat ons voor naar een klas en ja hoor daar zien we onze nieuwe kameraden. Netjes in de schoolbanken druk in de weer met werkjes en bijbehorend apparatuur die gericht zijn op het verbeteren van hun gezichtsvermogen. Ook wij mogen dat uitproberen. Een aantal dames laten zich dat geen twee keer zeggen. Zo gaan we de gehele school door. Daarna is er pauze en worden we verwend met heerlijke zelfgebakken cake en drinken. Ondertussen laten ze ons een film zien. Vorig jaar bestond de school 60 jaar en waren ze op het nieuws. Wat indrukwekkend!

Voordat we gaan komen de kinderen ons nogmaals bedanken voor de leuke middag die ze hebben gehad. Dat benadrukken ze met prachtige tekeningen én komen ze één voor één langs met snoepjes, chips, chocola, je kunt het zo gek niet bedenken uit hun eigen snoepvoorraad. We weten niet wat ons overkomt en het maakt duidelijk dat het voor die kinderen en begeleiders meer was dan een gezellige middag weg. Daar krijgen we zo'n boost van dat we uitkijken naar de groep kinderen die gaan komen.

In de middag dus weer een nieuwe groep kinderen. Dit keer kinderen met een spraakprobleem. We hebben hier echter niets van gemerkt. Deze groep wil lekker fysiek bezig zijn, dus de trampoline, tafeltennistafel, sjoelbak en bowlingbaan zijn erg in trek. We passen snel ons programma aan en doen tikkertje met ze, flessenvoetbal en laten ze acrobaatoefeningen doen. Het is een succes. Groot compliment aan de meiden, wat een flexibiliteit!! Weer een geslaagde middag achter de rug met nieuwe kameraden!! :)

Wist je datjes...........,
* De opa en oma van Sonja zijn geweest en heerlijke appeltaart voor ons hadden meegenomen?
*We heel hard hebben gezongen in de bus en gezwaaid naar alle vrachtwagens?
* Aantal Tsjechische kinderen heel snel Nederlands kunnen praten?
*Ton geen stem meer heeft door al het geklets met de dames?

• 11 Juni 2015 - 22:30

Jan Hofman:

Beste mensen,

Wat een mooi en ontroerend verhaal. Wat maken jullie de kinderen blij. Dat is een belevenis die zij nooit zullen vergeten. Maar jullie ook niet!

Mooi werk doen jullie en met elkaar. Trots op jullie.

Jan Hofman

• 11 Juni 2015 - 22:58

Elly Van Kesteren:

Tjonge wat een mooi verhaal, jullie doen leuk en goed werk hoor SUPER. En volgens mij hebben jullie ook veel lol want dat filmpje met de zingende leerkrachten in de auto was zeer gezellie. Veel plezier nog!! Groetjes Elly

• 12 Juni 2015 - 07:59

Rachel:

Lieve allemaal,

Wat een mooi verhaal! Geweldig dat er een Nederlands initiatief in Tjechie zoveel kan betekenen voor kinderen die het minder hebben dan wij! Toen ik jong was heb ik ook projecten opgezet in o.a. Brazilie.Deze werden nog jaren daarna voortgezet.Dus....jullie werk is zeker niet voor niks! Het is fantastisch te lezen dat al jullie initiatief en creativiteit zo gewaardeerd wordt door alle kinderen! Veel plezier vandaag en zet m op!

Groetjes,
    Rachel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Accent

Accent Nijkerk internationaliseert! Inmiddels zijn er door leerlingen en docenten reizen gemaakt naar Engeland, Frankrijk, België, Griekenland, Duitsland, Malta, Polen en Tsjechië. De komende tot de zomervakantie van 2015 vinden er nog vier reizen plaats! Een studiereis naar Londen, een buitenlandstage van twee weken in België en twee projectweken in Tsjechië, waarvan één klusweek voor technische aanpakkers én een week, waarin kansarme kinderen een toffe vakantie krijgen aangeboden door Ton en Susanne Boekhout en leerlingen en docenten van Accent Nijkerk.

Actief sinds 11 April 2010
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 261647

Voorgaande reizen:

09 Juni 2015 - 16 Juni 2015

Kindervakantieweek organiseren

26 Mei 2015 - 02 Juni 2015

Tsjechie klusweek

07 April 2015 - 20 April 2015

Pro Mobility 2015, buitenlandstage België

10 Maart 2015 - 13 Maart 2015

AKA 2015 naar Londen!!!!

03 Juni 2014 - 06 Juni 2014

AKA studiereis naar Londen.

08 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Stage in Tsjechië!

04 April 2014 - 17 April 2014

Pro Mobility